dimecres, 26 de gener del 2011

PER QUÈ LES MATEMÀTIQUES?

Avui en dia, conjuntament amb les llengües, és considerada una assignatura instrumental, ja que sense aquestes no es podria afrontar amb èxit altres assignatures. Els llenguatges són bàsics per al coneixement. Sens dubte, podríem dir que aquest és un reconeixement i valoració de la seua importància.
            Però escorcollant una miqueta més, i conforme anem avançant de curs, crec que els continguts matemàtics són pocs; o millor dit: les competències pròpiament matemàtiques són treballades sols a matemàtiques o alguna assignatura optativa com física i química; en canvi, existeixen un altre tipus de competències que anomenaria com a no matemàtiques, per simplicitat, que es treballen més transversalment a les altres matèries. Açò, explicaria en part, l’analfabetisme matemàtic de molta gent que això no obstant, pot triomfar a altres àrees.
            Encara que per ser just, algunes dimensions de la competència matemàtica poden ser tractades a altres àrees, generalment l’enfocament metodològic minimitza aquest solapament. Així, crec que la formació matemàtica  ( entesa no sols com la de l’assignatura matemàtiques) és insuficient. I per què açò? Per a què ens serveixen?
            A moltes altres assignatures, per la seua pròpia naturalesa i també per la metodologia emprada, els alumnes ho tenen més fàcil alhora d’amagar el seu desconeixement sobre la matèria; generalment a les matemàtiques açò es fa més difícil. I açò és així perquè tot l’embolcall, el plomatge que cobreix a altres matèries, ens resulta molt útil quan estem perduts. Col.loquialment se’n diu opinió, bla-bla-bla, etc. És evident que el rigor i l’abstracció necessiten d’una major interiorització dels diferents conceptes. Crec que açò explica en part la por d’alguns a les matemàtiques; hi estan acostumats a una altra forma de fer i ja els hi va bé.


1 comentari:

  1. Molt interessant i encertat: part de la por a les matemàtiques és que es perceben com un món tancat, sense relació amb les altres assignatures, que només es treballen a l'assignatura de matemàtiques. Un poc més de transversalitat en les matemàtiques les faria més accessibles, manco "el coco".

    I molt bò també que a altres assignatures és més fàcil amagar-hi el desconeixement. Ui, si te senten!

    ResponElimina